Základné funkcie pedagogickej komunikácie

Obsahom pedagogickej komunikácie na vyučovaní je vzdelávací obsah a druhú časť obsahu pedagogickej komunikácie tvoria informácie, ako napr. hodnotiace informácie, riadiace a organizačné pokyny, správy osobné vyjadrenia a podobne.

PK je zložitý proces, ktorý plní niekoľko funkcií.
GAVORA:
1. Slúži ako prostriedok realizácie výchovy a vzdelávania
 prostredníctvom pedagogickej komunikácie sú žiaci vzdelávaní a vychovávaní
 výchovno-vzdelávací cieľ, obsah i metódy vystupujú nepriamo, a to vo forme verbálnych i neverbálnych prejavov učiteľa i žiaka
 učiteľ zvažuje čo má vyjadriť a komu to má vyjadriť a zároveň zvažuje čo majú vyjadriť žiaci a akým spôsobom
GAVORA:
2. Sprostredkúva vzťahy medzi komunikujúcimi – učiteľom a žiakom, i žiakmi navzájom
 roly, ktoré komunikujúci zastávajú

 vzťahy sa v priebehu komunikácie vytvárajú, aktualizujú, upevňujú a menia
KŘIVOHLAVÝ:
udáva 6 základných funkcií PK
 sprostredkovanie spoločnej činnosti účastníkov
 sprostredkovavanie vzájomného pôsobenia účastníkov v najširšom zmysle
 sprostredkovavanie osobných i neosobných vzťahov
 formovanie všetkých účastníkov pedag. procesu, hlavne osobnosti žiakov
 je prostriedkom k uskutočňovaniu výchovy a vzdelávania
 vytvára a zaisťuje fungovanie a dynamiku vyučovacieho procesu

Výchovno–vzdelávací cieľ – cieľ PK a ich vzájomný vzťah:
 Výchovno-vzdelávací cieľ je základom, z ktorého cieľ PK vychádza
 výchovno–vzdelávací cieľ má globálnejší charakter, cieľ PK je konkrétnejší
 výchovno–vzdelávací cieľ je vyjadrený explicitne (obyčajne v písomnej podobe – učebné osnovy), cieľ PK nemáva explicitnú podobu
 výchovno–vzdelávací cieľ je stanovený vopred, cieľ PK vytvára učiteľ spravidla počas hodiny

Back to top button