Vymedzenie pojmu pedagogická komunikácia

Každá komunikácia (sociálna, pedagogická, a pod..) má svoju štruktúru, ktorú tvoria:
 -komunikátor – osoba, ktorá informáciu odovzdáva (učiteľ)
 -komuniké – obsah informácie (učivo)
 -komunikačný kanál – cesta, ktorou sa informácia odovzdáva, či už ústnou, písomnou formou.
 -komunikant – osoba, ktorej je informácia určená (žiak)

Pedagóg vo svojej práci používa slová, reč a komunikuje. Komunikácia medzi učiteľom a žiakom na vyučovaní sa v širšom zmysle nazýva
pedagogická komunikácia (PK).
 GAVORA:
Pedagogická komunikácia je výmena informácii medzi účastníkmi výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorá slúži na dosiahnutie výchovno-vzdelávacích cieľov. Informácie sa v pedagogickej komunikácii sprostredkúvajú verbálnymi a neverbálnymi prostriedkami, ktoré určujú právomoci jej účastníkov. Zároveň má svoje priestorové a časové dimenzie.
1. PK sa uskutočňuje medzi účastníkmi
výchovno-vzdelávacieho procesu

 Pod pojmom účastníci vyučovacieho procesu rozumieme dve skupiny účastníkov a to učiteľa a žiaka. Každá z týchto skupín má odlišné postavenie a plní rozličné úlohy. Predstavitelia prvej skupiny ovplyvňujú a riadia priebeh komunikácie, kým druhá skupina prijíma podnety, zúčastňuje sa komunikácie. Formuje svoju osobnosť, vytvára si vzťahy medzi učiteľom a žiakmi.
 učiteľ – žiak
 učiteľ – učiteľ
 žiak – žiak
2. PK je výmenou informácií
 – výmena predpokladá vnútorné spracovanie informácií
3. PK slúži na dosiahnutie výchovno-vzdelávacích cieľov
 – učiteľ a žiaci hovoria, píšu alebo iným spôsobom sa vyjadrujú o takých faktoch, otázkach, názoroch, ktoré pomáhajú dosiahnuť cieľ určený vzdelávacou (výchovnou) inštitúciou
4. Pedagogické informácie sa sprostredkúvajú verbálnymi a neverbálnymi prostriedkami
 verbálna komunikácia – odovzdávanie informácii pomocou písaných, hovorených slov
 neverbálna komunikácia – odovzdávanie informácii pomocou neverbálnych prostriedkov: gestami, mimikou, hlasitosťou reči a podobne.
 sprostredkovaná informácia – a to v postupnosti: učiteľ – didaktický prostriedok – žiak, žiaci. (názorná pomôcka, text učebnice)
5) PK sa riadi pravidlami
 priebeh PK je pevne organizovaný
 spravidla učiteľ určuje čo má kto hovoriť, ako dlho ma hovoriť
6. PK má svoje priestorové a časové dimenzie

 – priestor a čas, kde sa realizuje proces výchovy a vzdelávania

Back to top button