Vymedzenie pojmu pedagogická komunikácia
Každá komunikácia (sociálna, pedagogická, a pod..) má svoju štruktúru, ktorú tvoria:
-komunikátor – osoba, ktorá informáciu odovzdáva (učiteľ)
-komuniké – obsah informácie (učivo)
-komunikačný kanál – cesta, ktorou sa informácia odovzdáva, či už ústnou, písomnou formou.
-komunikant – osoba, ktorej je informácia určená (žiak)
Pedagóg vo svojej práci používa slová, reč a komunikuje. Komunikácia medzi učiteľom a žiakom na vyučovaní sa v širšom zmysle nazýva
pedagogická komunikácia (PK).
GAVORA:
Pedagogická komunikácia je výmena informácii medzi účastníkmi výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorá slúži na dosiahnutie výchovno-vzdelávacích cieľov. Informácie sa v pedagogickej komunikácii sprostredkúvajú verbálnymi a neverbálnymi prostriedkami, ktoré určujú právomoci jej účastníkov. Zároveň má svoje priestorové a časové dimenzie.
1. PK sa uskutočňuje medzi účastníkmi
výchovno-vzdelávacieho procesu
Pod pojmom účastníci vyučovacieho procesu rozumieme dve skupiny účastníkov a to učiteľa a žiaka. Každá z týchto skupín má odlišné postavenie a plní rozličné úlohy. Predstavitelia prvej skupiny ovplyvňujú a riadia priebeh komunikácie, kým druhá skupina prijíma podnety, zúčastňuje sa komunikácie. Formuje svoju osobnosť, vytvára si vzťahy medzi učiteľom a žiakmi.
učiteľ – žiak
učiteľ – učiteľ
žiak – žiak
2. PK je výmenou informácií
– výmena predpokladá vnútorné spracovanie informácií
3. PK slúži na dosiahnutie výchovno-vzdelávacích cieľov
– učiteľ a žiaci hovoria, píšu alebo iným spôsobom sa vyjadrujú o takých faktoch, otázkach, názoroch, ktoré pomáhajú dosiahnuť cieľ určený vzdelávacou (výchovnou) inštitúciou
4. Pedagogické informácie sa sprostredkúvajú verbálnymi a neverbálnymi prostriedkami
verbálna komunikácia – odovzdávanie informácii pomocou písaných, hovorených slov
neverbálna komunikácia – odovzdávanie informácii pomocou neverbálnych prostriedkov: gestami, mimikou, hlasitosťou reči a podobne.
sprostredkovaná informácia – a to v postupnosti: učiteľ – didaktický prostriedok – žiak, žiaci. (názorná pomôcka, text učebnice)
5) PK sa riadi pravidlami
priebeh PK je pevne organizovaný
spravidla učiteľ určuje čo má kto hovoriť, ako dlho ma hovoriť
6. PK má svoje priestorové a časové dimenzie
– priestor a čas, kde sa realizuje proces výchovy a vzdelávania