Cirkev už od svojho prvopočiatku vyznávala vieru v najsvätejšiu Trojicu, najmä v liturgii. Hlásajú ju tiež krstné formuly, symboly a chváloslovia (doxológie), ktorými kresťania zakončievali svoje modlitby. Zjavenie Najsvätejšej Trojice žili v každodennej skúsenosti a neviedli o tom špekulatívne diskusie.
1. Svedectvá z kultového života prvotnej Cirkvi
a/ Forma krstu, ktorú Cirkev vždy užívala, a najstaršia prax trojitého ponorenia alebo poliatia v mene troch osôb, svedčí o všeobecnej viere v Trojjediného Boha.
Svedčí o tom najmä Didaché (r. 90-100) takto: „Krstite v mene Otca i Syna i Svätého Ducha… Vylej na hlavu trikrát vodu v mene Otca i Syna i Svätého Ducha.“
b/ Apoštolské vyznanie viery, ktoré siaha až k polovici 2. storočia. Vo svojej staršej forme je identické so starorímskym krstným symbolom.
c/ Vieru v Najsvätejšiu Trojicu vyjadrujú starokresťanské doxológie (chváloslovia), ktoré dávajú úctu Otcovi, Synovi i Svätému Duchu. Kresťanský starovek ich pozná v dvoch formách:
Koordinujúca: Sláva Otcu i Synu i Svätému Duchu.
Subordinujúca: Sláva Otcu skrze Syna v Duchu Svätom.
V bohoslužbách východnej cirkvi je toto slávoslovie zreteľné dodnes. Vidíme to zvlášť na večierni v piesni Svetlo tiché, kde „ospevujeme Otca i Syna i Svätého Ducha, Boha…“ Ale tiež aj inde.
Svedectvá Otcov – Prednicejskí Otcovia
Už v 2. a 3. storočí sa niektorí snažili rozriešiť problém troch božských osôb. Z tejto teórie vznikli mnohé bludy (subordinacionizmus, modalizmus). Je pochopiteľné, že v prvých dobách nebolo ľahké dať presvedčivé odpovede na námietky protivníkov. Apoštolskí Otcovia však od najstarších čias trojičné učenie vyjadrovali rečou Svätého písma. Boli to:
Sv. Klement Rímsky (†101), pápež, je pôvodcom spisu, ktorý sa nazýva List korintským veriacim. V ňom píše: „Či nemáme jedného Boha a jedného Krista a jedného Ducha milosti?“ A ďalej: „Ako totiž Boh žije i Pán Ježiš Kristus žije i Svätý Duch, viera a nádej vyvolených.“
Sv. Ignác Antiochijský, „biskup Sýrie“, v liste určenom veriacim v Magnézii používa trinitárne formuly. Píše: „Buďte poddaní biskupovi a sebe navzájom, ako Kristus bol poddaný Otcovi podľa tela a apoštoli (boli poddaní) Kristovi a Otcovi a Duchu.“
Sv. Irenej, najstarší spomedzi tzv. starokatolíckych Otcov, píše: „Cirkev… prijala od apoštolov a ich učeníkov vieru v jedného Boha, Otca všemohúceho… a v jedného Ježiša Krista, Božieho Syna… a v Ducha Svätého. Toto učenie, ktoré obdržala a túto vieru chráni starostlivo.“
Tertulián (+220): „Dielo evanjelia, podstatu Nového zákona tvorí Otec, Syn a Duch Svätý, – tri vierou, jeden Boh.“ Od neho pochádza výrok: „Tri osoby, jedna podstata.“
Sv. Cyprián (+258): „Pán hovorí: Ja a Otec sme jedno, a opäť je písané o Otcovi a Synovi a Duchu Svätom: a títo traja sú jedno.“
Viera v Trojjediného Boha a Božiu spolupodstatnosť je v prednicejskej dobe najlepšie vyjadrená v slávnom dogmatickom Liste pápeža Dionýza (259-268) biskupovi Dionýzovi z Alexandrie, ktorým zavrhuje predchádzajúce bludy a herézy popierajúce tajomstvo Najsvätejšej Trojice. Treba však zdôrazniť, že aj rozhodnutie Nicejského koncilu (325) nebolo ničím novým, ale organickým rozvojom od počiatku verejného a vedeckou teológiou stále jasnejšie chápaného učenia Cirkvi o Najsvätejšej Trojici. Toto všetko pomohlo presne formulovať dogmu o Najsvätejšej Trojici.
3. Svedectvo Otcov – Ponicejskí Otcovia
Ako už bolo spomenuté, Nicejský koncil v roku 325, ktorý bol prvý zo všetkých cirkevných všeobecných koncilov, vystúpil proti Ariovi (†336), zavrhol jeho blud a definoval pravoverné učenie Cirkvi. Vyhlásil dogmu, že Ježiš Kristus, Boží Syn, je pravý Boh, jednej podstaty s Otcom. Týmto vyhlásením Nicejský koncil urobil veľký krok vo formulácii kresťanských dogiem. Zásluhu má na tom predovšetkým sv. Atanáz, ktorý vynikal v dišputách s ariánmi, a ktorý najlepšie vyjadril vzťah Syna k Otcovi. Vyjadril to najmä vo svojich Rečiach proti Ariánom. V nich sa veľmi dôkladne vyrovnáva s arianizmom.
Vo svojom učení neostal osamotený. To preto, že ponicejským Otcom pripadla úloha naďalej brániť učenie o Najsvätejšej Trojici proti arianizmu a macedonianizmu. Ariáni boli politickí silní a zmocnili sa biskupských stolcov. K vážnym diskusiám dochádzalo predovšetkým vo východnej časti cisárstva. Malo to politické následky a často dochádzalo k zosadzovaniu biskupov a k ich vyhnanstvu.
Bol to už spomínaný sv. Atanáz z Alexandrie (†373), veľký obranca Kristovho božstva, ktorý bol päťkrát poslaný do vyhnanstva. Ďalej to boli traja vynikajúci teológovia (kappadóčania): sv. Bazil Veľký (†379), sv. Gregor Naziánzsky († c. 390), zvaný „teológ“, a ich najlepší priateľ sv. Gregor Nyssenský (†394); sv. Cyril Alexandrijský (†444). Títo museli pozdvihnúť svoj hlas aj na obranu božstva Svätého Ducha. Výsledkom tohto boja o pravú vieru bolo potvrdenie novým koncilom, ktorý sa zišiel v Carihrade v roku 381.
Z latinských Otcov sv. Hilár z Poitiers (†367) – „Atanáz Západu“ a sv. Ambróz z Milána (†397). Zvlášť to bol sv. Augustín (†430), ktorý prevyšuje cirkevných Otcov tak osobnými vlastnosťami, ako i svojou činnosťou. Bol vybavený rozsiahlym vzdelaním, nedostižný jasnosťou a prenikavosťou ducha a schopnosťou samostatne zužitkovať podnety, ktoré prichádzali k nemu zo všetkých strán. Jeho pätnásť kníh o Trojici – De Trinitate – sa nahradila až dovtedy na Západe prevládajúca dejinnospásna forma náuky o Trojici. V úvode tohto veľkého diela sa odvoláva na to, že tí, čo pred ním písali o Najsvätejšej Trojici, súhlasne vyznávali Trojicu božských osôb, ktoré sú jednej podstaty.
V 4. storočí bola definitívne ustálená aj filozofická terminológia, vzťahujúca sa na Najsvätejšiu Trojicu.
To, čo je v Bohu jedno, sa označuje:
gréckymi slovami: fysis, usia,
latinskými slovami: essentia, substancia, natura,
slovenskými slovami: podstata, substancia, tiež prirodzenosť.
A čo je v Bohu tri, sa označuje:
& nbsp; &n bsp; &nb sp; gréckymi slovami: hypostatis, prosópon,
latinskými slovami: persona, aj hypostatis,
slovenskými slovami: osoba, aj hypostáza.
20.5. Svätý mučeník Tallelaios Jeho meno má grécky pôvod. Dnešný svätec pochádzal z oblasti dnešného Libanonu…
Pondelok po nedeli Päťdesiatnice pamätá Gréckokatolícka cirkev na Svätého Ducha. Vnútorný život Boha, najmä jeho…
Sláva Isusu Christu!Dnes slávime sviatok zoslania Svätého Ducha. Aj my, dnešní učeníci Ježiša Krista, sme…
Liturgicky program: Dnes večer o 17.00 hod. je ešte Večiereň s modlitbami na kolenách. V pondelok je…
The post PROGRAM BOHOSLUŽIEB 20. 5. – 26. 5. 2024 appeared first on Gréckokatolícka farnosť…
Drahí diváci, prinášame vám Evanjelium na dnešný deň. Protosynkel Jaroslav Lajčiak sa zamýšľa nad tým,…