Kresťanské filozofické termíny

Vo výchove ide o starostlivosť o dušu, jedinečnosť človeka a jeho nezameniteľnosť(súčiastka)
Základom fil.výchovy je vedenie, pravda a hlavne starostlivosť o dušu-epimeleia, nie sociálna starostlivosť.
Epimeleia-starostl.o dušu – pohyb mysle, potrebujem sa oslobodiť od bežných myšlienok k filozofickým,sloboda znamená starostlivosť o dušu, prejavuje sa snahou o vzdelanie,ktorého cieľom je dokonalé poznanie
Filoziofia-filein-múdrosť a sofia-láska, láska k múdrosti, je umenie položiť správnu otázku v pravý čas, nie je iba náuka ale pohyb mysle, je veda o posledných príčinách všetkých vecí získaná prirodzeným rozumom
Sofos – múdry – mudrc, ten kto je múdry podľa Grékov,ten kto sa múdrosťou zaoberá z povolania
Filozof –phileo sofos-nechce poučovať ale činiť lepšími,ten kto s láskou prijíma celú skutočnosť,každú vec, miluje múdrosť a nie množstvo poznatkov ale poznanie zamerané na zmysel života.1x nazval seba Phytagoras
Platón – vzor filozofa – výchovou nasmerovať človeka k dobru –idea Dobra, predexistencia duše-existovala skôr ako telo,rozpomína sa, telo chápe ako väzenie duše, filozof je ten kto rád pozerá na pravdu, ,jeho F zamerná na duchovné hodnoty a večnosť, žiak Sokrata
Sokrates-prebral od sofistov antropologické zameranie, jeho F je orientovaná na človeka, známa je jeho pôrodnícka metóda techné mauietiké-myšlienka je v človekovi a filozof má pomôcť aby sa dostala navonok. „viem, že nič neviem“
Sofisti – učili pre peniaze, poznateľným zdrojom hodnôt je pre nich oblasť nómó,fysis je nezaujímavá
Fysei-od prírody,prírodné (zrodenie,rast človeka –neovplyvní to)
Nómó – je výsledok toho čomu gréci hovoria zákon, čo sa robí s rastom zrodeného človeka sa deje v nómó, zákon,dohoda, zmluva
Natura – lat. preklad fysei cultura – lat. nómó
Sóma – telo, gr. skôr teleso, je to vonkajškovosť, neautentickosť
Sarx – mäso – mäsité telo – naše ponímanie slova telo
Paideia – výchova alebo vzdelanie-niečo čo prebúdza schopnosť žasnúť nad niečím.Výchova ako paideia ma podobu starostlivosti o dušu, nesmie ustrnúť v mnohoučenosti
Aléhheia – pravda, neskrytosť
Epistéme – vedenie, poznanie, poznanie pravdy nie mnohoučenosť
Zrejmosť – enargeia gr. – je tým čo je videné a núti nás k pozornosti, prebúdza vzdelanosť,ponúka nový pohľad, zbavuje pút a evidentia –lat. –názornosť
Duša –psyché – pohyb duše je príklon k dobru a to je základ ľudskej slobody
Myseľ – lat.mens-schopnosť zapamätať si,znovu vyvolať to zažité a rozpoznať ho
gr. nús – schopnosť myslieť, poznávať, vzťahovať sa k bytiu
Vedomie – schopnosť vedieť, že sme vedomé bytosti,ale tiež schopnosť pozastaviť sa, uvážiť čo urobiť.
Scholé – v grécku chápaná ako chvíľa voľného času, mám čas rozmýšľať
Eros – láska v zmysle túžby: eros ako láska telesná,filia-náklonnosť,priateľstvo a agapé-darujúca
Pedagogický eros – túžba robiť ľudí lepšími, metanoia – obrátenie,pokánie
Mnohoučenosť – znalosť mnohých vecí,ktoré sú potrebné k múdrosti ale nie je to múdrosť
Múdrosť – poznanie,ktoré naplňa zmysel života, nájsť zmysel života,boží dar,schopnosť zorientovať sa v pojmoch ale nezamienať ju za pojmy, je nasledovanie cesty,ktorá vedie cez mnohé veci ale nedá sa za tieto veci zameniť.
Kresťanská výchova – spočíva v nasledovaní Krista :a) rozchod s naším predch.spôsobom života a spoliehať sa na božie pôsobenie-ákladom tohto spôsobu je agapé-podstatou je radostné očakávanie budúcnosti,ochota dávať obete, premeny v sebe b) nasledovanie vieroučnej a morálnej náuky Kristovho učenia (učenie na hore) c) spočíva v odkrytí božieho synovstva v sebe
-začína v momente znovuzrodenia A)a.Pavol-opustenie starého človeka a vpodobenie sa do J.Krista
b)a.Ján –prijatie vteleného božieho syna čo nám umožní stáť sa božími deťmi.Znovuzrodenie je prijatie Krista ako základ nášho života a symbolom je krst(je naším zbavením sa generatívneho)a je predpokladom cesty v príprave k sviatostiam.Znovuzr.je naviazené na narodenie zmyslu života.
– smeruje k láske –agapé a jej osou je príprava k sviatostiam.

Back to top button