Franské misie u podunajských Slovanov – Synoda na brehu Dunaja

Po zániku Samovej ríše Slovanské kmene v Poddunajskej nížine museli znova niesť bremeno avarského útlaku. Vymanili sa z neho až na sklonku 8. storočia.
V roku 788 pričlenil franský panovník Karol Veľký k svojej ríši bavorské vojvodstvo, ktoré bolo dovtedy aspoň formálne samostatné. Toto územie malo tvoriť nástupný mostík organizovaných výbojov proti Avarom. Už o tri roky neskôr prenikli Karolove vojská pod vedením jeho syna Karola do Panónie, ktorá bola doménou Avarov.
Karol Veľký sa však nedal odviesť od svojho vytýčeného cieľa – konečného víťazstva nad Avarmi. V roku 796 uskutočnili Frankovia rozhodujúcu výpravu proti avarskej ríši. Franskému vojsku velil Karolov syn Pipin, ktorého sprevádzal aj salzburský biskup Arno a ďalší poprední svetskí i cirkevní hodnostári. Vojská zaútočili priamo na sídlo kagana a v lete roku 796 rozvrátili hlavný avarský „hrink“. Veľká časť avarských náčelníkov a ich družín sa dostala do područia Franskej ríše. Len menšia časť sa stiahla za rieku Tisu.

Po rozpade avarskej ríše vznikli v Panónii veľmi priaznivé podmienky pre rozsiahlejšiu misijnú prácu a tak kresťanstvo v ďalšom období sa šírilo medzi Slovanmi na danom území omnoho sústavnejšie ako predtým, takže otázkami misií u nás sa zaoberali aj cirkevné synody. Tak v lete v roku 796 zvolal syn cisára Karola Veľkého do opevneného tábora na brehoch Dunaja synodu, ktorá mala riešiť problémy pokresťančenia predovšetkým slovanského obyvateľstva Panónie.
Misijné pole činnosti medzi podunajskými Slovanmi a Avarmi bolo neobyčajne veľké, takže samotní franskí misionári ho nemohli zvládnuť. Preto bavorskí biskupi prizvali na pomoc aj akvilejského patriarchu Pavlína, ktorý sa zúčastnil na synode v roku 796. Akvilejské kňazstvo malo spolu s franským kňazstvom misijne účinkovať medzi Slovanmi a Avarmi. František Dvorník však uvádza, že sa nám nezachovali správy o výsledkoch práce akvilejských kňazov-misionárov, či už za patriarchu Pavlína (787-802) alebo za jeho nástupcu Ursa.
V zachovaných uzneseniach synody na brehoch Dunaja, ktoré pochádzajú zo zápisu neznámeho notára akvilejského patriarchu Pavlína, sa očividne odráža vplyv Alkuinových výziev k pomeneniu misijných metód. Zhromaždení biskupi na synode vyhlásili, že sa pri christianizácii panónskeho obyvateľstva nemá používať ani hrozba ani fyzické násilie, ale „pred krstom treba poučovať o význame milosti krstu, aby po krste sa zachovali naďalej všetky Božie príkazy. Poučovanie nech je láskavé a dôkladné…“ Výučba katechumenov mala trvať 2-3 alebo i viac týždňov. Ďalej sa o krste rozhodlo, že sa má vysluhovať hromadne, a to na Veľkú Noc a na Turíce.
Panónia po konečnom víťazstve Frankov nad Avarmi prestala byť jednotným územno-správnym celkom a bola v cirkevnom ohľade rozdelená medzi jestvujúce franské (bavorské) biskupstvá. Z iniciatívy Karola Veľkého (r.798) vznikla bavorská cirkevná provincia so strediskom (arcibiskupstvom) v Salzburgu. Podľa všetkého však možno predpokladať, že už na synode v roku 796 bola reč aj o vyčlenení bavorských biskupstiev z jurisdikcie akvilejského patriarchu. Územie Panónie bolo jurisdikčne rozdelené takto: južná časť až po Drávu naďalej patrila akvilejskému patriarchátu, územie medzi Rábou, Blatenským jazerom a Drávou patrilo Salzburgu a územie od Ráby na severozápad Pasovu. Až neskôr (r. 829) sa určili nové hranice medzi Salzburgom a Pasovom. Už v roku 796 dal Karolov syn Pipin príkaz salzburskému biskupovi Arnovi, aby sa „vyučovaním a cirkevnými službami staral o ľud, ktorý z Hunov (Avarov) a Slovanov ostal v oných krajoch“.
Od konca VIII. storočia začali prenikať franské misie nielen k panónskym Slovanom a Avarom, ale aj k slovanským kmeňom, bývajúcim na území našej vlasti. Boli to misie franských kňazov. Tu sa však vynára otázka, ktorá bola v posledných rokoch predmetom veľmi živých diskusií: Účinkovali na území našej vlasti aj íro-škótski misionári? Ich účinkovanie na území Moravy dokazoval J. Cibulka na základe stavebného typu veľkomoravského kostola v Modrej u Velehradu, ktorý datoval okolo roku 800. Cibulkovu teóriu o priamom pôsobení íroškotskej misie na území Moravy zamietli takmer všetci českí archeológovia a historici.
Zaujímavý dôkaz o účinkovaní týchto íroškótskych misionárov na území obývanom Slovanmi priniesol J. Cincík v štúdii o Cuthbertovom Evaneliári. Cuthbertov Evanjeliár je rukopis, pochádzajúci z obdobia okolo roku 800, písaný je íroškotskym písmom. Vzácny rukopis je vyzdobený nielen iniciálkami, ale aj celostránkovými ilustráciami. J. Cincík dôkladne preskúmal rámcové ozdoby a prišiel k záveru, že ich pôvodca, íroškotsky mních, čerpal námety z územia, na ktorom žili Slovania s Avarmi. Podľa názoru J. Cincíka mohlo to byť aj okolie Devína.
V niekdajšej Panónii v priebehu prvého tisícročia po Kr. kresťanstvo až dvakrát zapúšťalo pevnejšie korene. Bolo to predovšetkým vo IV. storočí, keď malo kresťanstvo už pevnú cirkevnú organizáciu v Panónii. Panónske biskupstvá podliehali sirmijskému metropolitovi. Po druhýkrát v IV. storočí, kedy bolo obnovené sirmijské arcibiskupstvo. Ale začiatky tohto druhého rozvoja kresťanského života v Panónii siahajú do posledného desaťročia VIII. storočia a veľké zásluhy na tomto druhom rozšírení kresťanstva v Panónii si získali dve kniežatá pochádzajúce z územia Slovenska: Pribina a Koceľ.
(Spracoval: Mons. Peter Šturák)

Správca aplikácie

Share
Published by
Správca aplikácie

Recent Posts

Aktuálne oznamy k 28. aprílu 2024

Budúcu nedeľu 5. mája bude pri všetkých sv. liturgiách naša farská zbierka. Svoj milodar môžete…

4 hodiny ago

Cyklotúra 2024

Milí mladí priatelia, chceli by sme vás všetkých srdečne pozvať na...Automaticky prebrané zo zdroja: https://www.aetos.sk/cyklotura-2024/.

9 hodín ago

Odpust Mladých 2024

Milí priatelia, srdečne, špeciálne, s radosťou a tešiac sa Vás pozývame...Automaticky prebrané zo zdroja: https://www.aetos.sk/odpust-mladych-2024/.

9 hodín ago

V. nedeľa – o Samaritánke

Rozhovor Ježiša Krista so samaritánskou ženou pri studni, je skvelým príkladom ako si počínať pri…

12 hodín ago

Dvakrát do mesiaca prichádzajú na modlitby, aby pre rodiny vyprosili milosti

Muži z Hruštína cítia zodpovednosť za svoje manželky a deti, ktoré sa snažia privádzať k…

1 deň ago

Na modlitbové stretnutie Streda prišli zakladatelia semináru Otcovo Srdce

Spoločenstvo Martindom v Bratislave pravidelne organizuje modlitbové stretnutie s názvom Streda. Tentokrát ho slovom prišli…

1 deň ago