60. zač. Jn 19, 6 – 24; Pilát ho vydáva, aby ho ukrižovali.

KKC 602-618, 1992: Kristovo utrpenie KKC 612, 2606, 2741: Ježišova modlitba KKC 467, 540, 1137: Kristus ako Najvyšší veľkňaz KKC 2825: Kristova poslušnosť a naša poslušnosť KKC 600, 596, 440.

Len čo ho zazreli veľkňazi a ich sluhovia, kričali: “Ukrižuj! Ukrižuj ho!” Pilát im povedal: “Vezmite si ho a ukrižujte. Ja na ňom nenachádzam vinu.” Židia mu odpovedali: “My máme zákon a podľa zákona musí umrieť, lebo sa vydával za Božieho Syna” Keď to Pilát počul, ešte väčšmi sa naľakal. Znova vošiel do vládnej budovy a spýtal sa Ježiša: “Odkiaľ si?” Ale Ježiš mu neodpovedal. Pilát sa ho spýtal: “So mnou sa nechceš rozprávať?! Nevieš, že mám moc prepustiť ťa a moc ukrižovať ťa?” Ježiš odpovedal: “Nemal by si nado mnou nijakú moc, keby ti to nebolo dané zhora. Preto má väčší hriech ten, čo ma vydal tebe.” Od tej chvíle sa Pilát usiloval prepustiť ho. Ale Židia kričali: “Ak ho prepustíš, nie si priateľom cisára. Každý, kto sa vydáva za kráľa, stavia sa proti cisárovi.” Keď Pilát počul tieto slová, vyviedol Ježiša von a sadol si na súdnu stolicu na mieste zvanom Lithostrotus, po hebrejsky Gabbatha. Bol Prípravný deň pred Veľkou nocou, okolo poludnia. Tu povedal Židom: “Hľa, váš kráľ!” Ale oni kričali: “Preč s ním! Preč s ním! Ukrižuj ho!” Pilát im povedal: “Vášho kráľa mám ukrižovať?!” Veľkňazi odpovedali: “Nemáme kráľa, iba cisára!” Tak im ho teda vydal, aby ho ukrižovali. A oni prevzali Ježiša. Sám si niesol kríž a vyšiel na miesto, ktoré sa volá Lebka, po hebrejsky Golgota. Tam ho ukrižovali a s ním iných dvoch z jednej i druhej strany, Ježiša v prostriedku. Pilát vyhotovil aj nápis a pripevnil ho na kríž. Bolo tam napísané: “Ježiš Nazaretský, židovský kráľ.” Tento nápis čítalo mnoho Židov, lebo miesto, kde Ježiša ukrižovali, bolo blízko mesta; a bol napísaný po hebrejsky, latinsky a grécky. Židovskí veľkňazi povedali Pilátovi: “Nepíš: Židovský kráľ, ale: On povedal: “Som židovský kráľ.” Pilát odpovedal: “Čo som napísal, to som napísal.” Keď vojaci Ježiša ukrižovali, vzali jeho šaty a rozdelili ich na štyri časti, pre každého vojaka jednu. Vzali aj spodný odev. Ale tento odev bol nezošívaný, odhora v celku utkaný. Preto si medzi sebou povedali: “Netrhajme ho, ale losujme oň, čí bude!” Aby sa splnilo Písmo: “Rozdelili si moje šaty a o môj odev hodili lós.” A vojaci to tak urobili.

Back to top button