Categories: Slovník pojmov

Nedeľa márnotratného syna

Týždeň pred touto nedeľou sa volá – Sedmica vsejadnaja – alebo tzv. voľný týždeň (voľnica). Počas tohto týždňa v stredu a piatok nie je pôst. Táto prax chce odlíšiť veriacich byzantského obradu od Arménov – monofyzitov, ktorí sa po tieto dni postia. Ďalší dôvod pochádza z myšlienky predchádzajúcej nedele. Pôst nemá robiť veriaceho nadutým ako farizeja, ktorý sa chváli, že sa postí dva razy do týždňa. Je to týždeň duchovnej radosti a potechy, akými sú aj všetky ostatné „voľné“ týždne liturgického roku.

Ústrednou myšlienkou tejto nedele je podobenstvo o márnotratnom synovi (Lk 15,11-32). Toto podobenstvo sa pokladá za jednu z najkrajších statí Svätého Písma. Odzrkadľuje sa tu najväčšie Božie milosrdenstvo a hlboká kajúcnosť človeka.

Cirkev pripomína veriacemu človeku, čo opustil a stratil. A počujúc jej hlas si má spomenúť na to, čo sa spieva v kondáku tohoto dňa: Nerozumne som sa vzdialil od tvojej otcovskej slávy a premrhal bohatstvo, ktoré si mi daroval. Avšak hlasom márnotratného syna k tebe volám: – Zhrešil som pred tebou, štedrý otče, prijmi ma späť kajúceho sa, prijmi ma ako jedného zo svojich sluhov”.

Liturgickou zvláštnosťou tejto nedele, ale aj dvoch nasledujúcich nedieľ, je to, že na utierni sa po slávnostných a radostných žalmoch polyjeleja, spieva smutný a nostalgický 137 žalm: “Na brehu Babylonských riek tam sme sedávali a plakali, keď sme si spomínali na Sion. A tí, čo nás trápili, žiadali veselosť – Zaspievajte nám nejaké piesne sionské ! – akože môžeme spievať radostnú pieseň Pánovu v cudzej krajine ? Jeruzalem, keby som zabudol na teba, nech mi odumrie moja pravica. Nech sa mi jazyk prilepí o ďasná, ak sa nebudem rozpomínať na teba, ak nevyvýšim Jeruzalem za vrchol svojej radosti…

Je to žalm vyhnanstva. Spievali ho Židia počas Babylonského zajatia, spomínajúc na svoje sväté mesto Jeruzalem. Tento žalm sa stal navždy piesňou človeka, ktorý si uvedomuje svoje oddelenie od Boha a uvedomujúc si toto, stáva sa opäť človekom, tým, ktorý sa nedokáže nikdy plne uspokojiť ničím v tomto padlom svete, preto svojou prirodzenosťou a poslaním je pútnikom. Tento žalm odhaľuje samotný veľký pôst ako putovanie a pokánie – ako návrat k Bohu.

Autor: ThDr. Miroslav Iľko, PhD.

Správca aplikácie

Share
Published by
Správca aplikácie

Recent Posts

PROGRAM BOHOSLUŽIEB 13. 5. – 19. 5. 2024

The post PROGRAM BOHOSLUŽIEB 13. 5. – 19. 5. 2024 appeared first on Gréckokatolícka farnosť…

2 hodiny ago

EVANJELIUM NA DNES – VLADYKA JONÁŠ MAXIM – Siedma nedeľa po Pasche

Drahí diváci, prinášame vám zamyslenie na dnešný deň. Vladyka Jonáš Maxim približuje udalosť 1. Nicejského…

5 hodín ago

Oznamy 20/2024

Budúcu nedeľu 19.5. budeme sláviť náš chrám. sviatok. K príprave na tento sviatok patria duchovné obnovy…

9 hodín ago

NEDEĽA SVÄTÝCH OTCOV PRVÉHO EKUMENICKÉHO SNEMU (PRVÉHO NICEJSKÉHO)

12. máj 2024 –  Nedeľa po Nanebovstúpení Nášho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista Na…

11 hodín ago

Solún 20

20_solúnStiahnuťAutomaticky prebrané zo zdroja: https://grkattv.wordpress.com/2024/05/12/solun-20-4/.

11 hodín ago

Pápež: Ľudský život nie je problém, je to dar. Konzumizmus je vírusom zla

Svätý Otec František vystúpil na 4. ročníku podujatia „Všeobecný stav pôrodnosti“ (Stati Generali della Natalità)…

11 hodín ago