Categories: DecemberSynaxár

25. december – Narodenie podľa tela nášho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista. Svätí mudrci Melichar, Gašpar a Baltazár.

Svätí mudrci Melichar, Gašpar a Baltazár

V deň, keď Gréckokatolícka cirkev spoločne s Rímskokatolíckou slávia sviatok Narodenia Pána, pamätá Gréckokatolícka cirkev aj na troch mudrcov Melichara, Gašpara a Baltazára. Mená Melichar a Baltazár majú hebrejský pôvod. Melichar znamená „kráľ svetla“ a Baltazár znamená „Boh ochraňuj kráľa“. Meno Gašpar má perzský pôvod a znamená „ nosič pokladu“. Podľa druhej kapitoly Matúšovho evanjelia prišli mudrci, ktorí vlastnili tajnú astrologickú múdrosť, z východu – pravdepodobne z Arábie alebo Mezopotámie – do Jeruzalema, aby vzdali úctu práve narodenému židovskému kráľovi. Jeho hviezdu uvideli na východe. Kráľ ich Herodes poslal do Betlehema, kde v jednom príbytku, nad ktorým ostala hviezda stáť, našli dieťa so svojou matkou. Vzdali mu úctu a obdarovali ho zlatom, kadidlom a myrhou. Z textu sa dá predpokladať, že návšteva sa uskutočnila najskôr rok po Ježišovom narodení. Keďže rozprávanie evanjelia o mudrcoch tvorí s nasledujúcimi udalosťami jednotu, jeho základom musí byť historická udalosť. Vo štvrtom storočí, sa postupne zo sviatku Bohozjavenia ako Pánovho krstu, stávala stále viac oslava narodenia Ježiša Krista a s ňou aj ideologický výklad a potvrdenie úcty vzdávajúcich troch mudrcov. Hoci ich apokryfy a rímske martyrológium nazývajú mudrcami, od šiesteho storočia sa z nich stali králi. V deviatom storočí došlo k ďalšej zmene, keď dostali mená Melichar, Gašpar a Baltazár. Postupne ich začali vzývať ako patrónov cestujúcich a brali ich za patrónov chrámov. Ich relikvie boli zrejme uložené v Miláne. Odtiaľ v roku 1164 ich slávnostne preniesli do Dómu v nemeckom Kolíne nad Rýnom, kde sa v zlatých rakvách uložených nad oltárom nachádzajú dodnes. V katakombách boli nájdené motívy klaňania sa kráľov, ako spoločne s darmi v rukách kráčajú k sediacej Márii s dieťaťom. Majú na sebe oblečený orientálny odev a na hlavách Frýgijské čiapky. Ich počet nie je ustálený. Až od 4. storočia sú znázornení traja s motívmi deja, ako spolu hovoria, ukazujú na hviezdu a ich darmi sú veniec a nádoba so zlatom, v pozadí sú ťavy. Prvé typické vyobrazenie jasieľ obkolesených anjelmi a mudrcami, je mozaika z 5. storočia v Rímskej bazilike Santa Maria Maggiore. Koruny na hlavách majú na vyobrazeniach až z konca desiateho storočia a od dvanásteho storočia má jeden z nich čiernu pleť.

Vysielané Rádiom Lumen
Podľa LThK spracoval Ján Sabol

Správca aplikácie

Share
Published by
Správca aplikácie

Recent Posts

V Mozambiku pomáhajú ľuďom s mobilnou klinikou, ktorú financujú Slováci

Peter Pagáč prišiel do Mozambiku prvýkrát v roku 2019. S profesorom Vladimírom Krčmérym hľadali možnosti,…

8 hodín ago

Ďalšie dišputy od hradom na tému O jednotnom hlase kresťanov za život

Nitrianske biskupstvo a Kňazský seminár sv. Gorazda v Nitre v rámci cyklu diskusných večerov pod…

9 hodín ago

Uplynulo 25 rokov od začiatku pútí mladých ľudí vo Vysokej nad Uhom

Uplynulo 25 rokov od začiatku pútí mladých ľudí vo Vysokej nad Uhom. Prvá sa konala…

10 hodín ago

Kostol sv. Rozálie v Andovciach po rekonštrukcii posvätil biskup Judák

Filiálny kostol sv. Rozálie v Andovciach, ktorý patrí do farnosti Nové Zámky sa po rekonštrukcii…

10 hodín ago

V Kremnických Baniach sa konala púť k svätému Jozefovi, robotníkovi

V Kremnických Baniach sa konala tradičná púť k svätému Jozefovi, robotníkovi. Zúčastnili sa na nej…

10 hodín ago

Z benefičnej zábavy podporia „program Omamy“ z organizácie Cesta von

„Program Omamy“ z organizácie Cesta von, ktoré podporuje rómske rodiny s najmenšími deťmi pravidelnými lekciami…

10 hodín ago