ZSSK modernizuje vozový park: ďalšie elektrické jednotky Panter získajú Európsky systém riadenia vlakov (ETCS)
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje vo svojej stratégii modernizácie a zvyšovania bezpečnosti na železniciach. Najnovším krokom v tomto úsilí je vyhlásenie verejného obstarávania na inštaláciu Európskeho systému riadenia vlakov takzvaného systému ETCS (European Train Control System) do 20 elektrických jednotiek typu 660/661 Panter. Tento systém je považovaný za interoperabilný zabezpečovací systém a aktuálne je štandardom v rámci európskeho priestoru.
Elektrické jednotky Panter, ktoré sú už teraz známe svojou spoľahlivosťou a komfortom, môžu dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 160 km/h na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú vybavené týmto systémom. Inštalácia ETCS umožní vyššiu bezpečnosť.
„Stratégia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko zahŕňa obnovu vozidlového parku, pričom nejde len o obstaranie nových železničných koľajových vozidiel, ale aj o zavádzanie dôležitých moderných technológií. Počas júna prebehla aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov v 12 rušňoch radu 361. V tieto dni pokračujeme s vyhlásením verejného obstarávania na inštaláciu systému ETCS do moderných vlakových jednotiek radu 660/661 Panter s predpokladanou hodnotou 14,9 miliónov eur. Je to ďalší krok v modernizácii našej flotily, ktorý prispeje k zvýšeniu kvality a bezpečnosti cestovania na slovenských železniciach,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Výhody systému ETCS pre cestujúcich a železničnú dopravu
- Zvýšená bezpečnosť: ETCS minimalizuje riziko nehôd tým, že automaticky kontroluje maximálnu rýchlosť vlaku na základe podkladov statického profilu trati a na základe požiadaviek z prevádzky. To výrazne znižuje možnosť ľudských chýb.
- Interoperabilita: ETCS je štandardom pre cezhraničnú dopravu v Európe, čo umožňuje lepšiu integráciu s medzinárodnými železničnými sieťami.
Železničná spoločnosť Slovensko má európsky zabezpečovací systém (ETCS) nainštalovaný a prevádzkovaný doteraz v 72 rušňoch a jednotkách vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Aktuálne prebieha schvaľovanie ETCS na ďalších 9 kusoch rušňoch radu 361. Navyše všetky jednotky a rušne, ktoré ZSSK plánuje obstarať, budú mať ETCS nainštalovaný už ako súčasť dodávky.
Inštalácia ETCS do elektrických jednotiek Panter prebehne v súlade s plánom modernizácie vozového parku ZSSK. Proces zahŕňa komplexnú technickú prípravu, školenia pre rušňovodičov a postupné nasadzovanie modernizovaných jednotiek do prevádzky.
Oznámenie o vyhlásení verejného obstarania na inštaláciu ETCS do elektrických jednotiek typu Panter bolo odoslané na Úrad pre verejné obstarávanie 3. septembra 2024. Záujemcovia o účasť na verejnom obstarávaní môžu predkladať svoje ponuky v súlade s pravidlami stanovenými v dokumentácii k súťaži. Očakáva sa, že implementácia systému bude prebiehať v období rokov 2025 – 2026.
V súčasnosti je systém ETCS na Slovensku nainštalovaný na tratiach od Bratislavy-Rače až po Žilinu a medzi Žilinou a Čadcou. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú manažérom železničnej infraštruktúry, plánujú rozšíriť tento systém na hlavné prepravné trasy na Slovensku.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.
Automaticky prebrané zo zdroja: https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-modernizuje-vozovy-park-dalsie-elektricke-jednotky-panter-ziskaju-europsky-system-riadenia-vlakov-etcs/.