Oznamy

ZSSK modernizuje vozový park: ďalšie elektrické jednotky Panter získajú Európsky systém riadenia vlakov (ETCS)

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje vo svojej stratégii modernizácie a zvyšovania bezpečnosti na železniciach. Najnovším krokom v tomto úsilí je vyhlásenie verejného obstarávania na inštaláciu Európskeho systému riadenia vlakov takzvaného systému ETCS (European Train Control System) do 20 elektrických jednotiek typu 660/661 Panter. Tento systém je považovaný za interoperabilný zabezpečovací systém a aktuálne je štandardom v rámci európskeho priestoru.

Elektrické jednotky Panter, ktoré sú už teraz známe svojou spoľahlivosťou a komfortom, môžu dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 160 km/h na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú vybavené týmto systémom. Inštalácia ETCS umožní vyššiu bezpečnosť.

„Stratégia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko zahŕňa obnovu vozidlového parku, pričom nejde len o obstaranie nových železničných koľajových vozidiel, ale aj o zavádzanie dôležitých moderných technológií. Počas júna prebehla aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov v 12 rušňoch radu 361. V tieto dni pokračujeme s vyhlásením verejného obstarávania na inštaláciu systému ETCS do moderných vlakových jednotiek radu 660/661 Panter s predpokladanou hodnotou 14,9 miliónov eur. Je to ďalší krok v modernizácii našej flotily, ktorý prispeje k zvýšeniu kvality a bezpečnosti cestovania na slovenských železniciach,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Výhody systému ETCS pre cestujúcich a železničnú dopravu

  • Zvýšená bezpečnosť: ETCS minimalizuje riziko nehôd tým, že automaticky kontroluje maximálnu rýchlosť vlaku na základe podkladov statického profilu trati a na základe požiadaviek z prevádzky. To výrazne znižuje možnosť ľudských chýb.
  • Interoperabilita: ETCS je štandardom pre cezhraničnú dopravu v Európe, čo umožňuje lepšiu integráciu s medzinárodnými železničnými sieťami.

Železničná spoločnosť Slovensko má európsky zabezpečovací systém (ETCS) nainštalovaný a prevádzkovaný doteraz v 72 rušňoch a jednotkách vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Aktuálne prebieha schvaľovanie ETCS na ďalších 9 kusoch rušňoch radu 361. Navyše všetky jednotky a rušne, ktoré ZSSK plánuje obstarať, budú mať ETCS nainštalovaný už ako súčasť dodávky.

Inštalácia ETCS do elektrických jednotiek Panter prebehne v súlade s plánom modernizácie vozového parku ZSSK. Proces zahŕňa komplexnú technickú prípravu, školenia pre rušňovodičov a postupné nasadzovanie modernizovaných jednotiek do prevádzky.

Oznámenie o vyhlásení verejného obstarania na inštaláciu ETCS do elektrických jednotiek typu Panter  bolo odoslané na Úrad pre verejné obstarávanie 3. septembra 2024. Záujemcovia o účasť na verejnom obstarávaní môžu predkladať svoje ponuky v súlade s pravidlami stanovenými v dokumentácii k súťaži. Očakáva sa, že implementácia systému bude prebiehať v období rokov 2025 – 2026.

V súčasnosti je systém ETCS na Slovensku nainštalovaný na tratiach od Bratislavy-Rače až po Žilinu a medzi Žilinou a Čadcou. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú manažérom železničnej infraštruktúry, plánujú rozšíriť tento systém na hlavné prepravné trasy na Slovensku.

Európsky systém riadenia vlakov bude nainštalovaný v ďalších elektrických jednotkách typu Panter.

 


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.

Automaticky prebrané zo zdroja: https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-modernizuje-vozovy-park-dalsie-elektricke-jednotky-panter-ziskaju-europsky-system-riadenia-vlakov-etcs/.

Back to top button